Saue K kevad24 kvartett L66m A4 1

SMK pillid

Visioon 2024 kujundus

Impro24

Priidik Purga
Saue Muusikakooli klaveriõpetaja

Mati Mikalai on võimekas sooloesineja ja suurepärane ansamblist. Ta esitab võrdselt kõrgel tasemel nii klassikalist, kui ka nüüdismuusikat. Mikalai lõpetas 1995. aastal Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia Bruno Luki, Ivo Sillamaa ja Lauri Väinmaa klaveriklassis.

2002. aastal omandas magistrikraadi ning jätkas doktoriõppes. Ta on täiendanud end tunnustatud pianistide Liisa Pohjola, Jose Ribera ja Lazar Bermani jt meistrikursustel. Mikalai on pälvinud III preemia rahvusvahelisel pianistide konkursil Kilis Rootsis (1994) ning I preemia vabariiklikul pianistide konkursil (1994). Viimase aja kõrgemad tunnustused on saavutatud duos pianist Kai Ratassepaga.

Mikali esinemine toimus Saue Kontserdisaalis 11. oktoobril. Klaveriõhtu algas barokkmuusika helilooja François Couperini loominguga. Tema esituses kõlasid helilooja praegusel ajal kaks kõige tuntumat pala „Les Barricades Mystérieuses“ ja „Le tic-toc-choc ou Les maillotins“. Omal ajal klavessiinile kirjutatud palad kõlasid klaveril väga ajastutruult ja peenelt.

Järgnes impressionisti Maurice Raveli poolt 1910. a. loodud klaverisüit „Le tombeau de Couperin“, mis tõlkes tähendab Couperini hauda. Mikalai esituses kõlasid kuueosalisest süidist 4 osa: „Prelude“, „Rigaduon“, „Menuet“ ja „Toccata“. Olles ise teosega töötanud, tean omast käest, et süidi puhul on tegemist pianismi kõrgema pilotaažiga. Teos võimaldab pianistil näidata end mitmel erineval moel. Lisaks virtuoossusele, mida „Couperini haud“ pianistilt eeldab, nõuab teos oma stiili ja peenete kaunistustega täpset kõlafookust ja kontrolli klaveri üle. Viimases osas näitas Mikalai talle omast energiat ja julgust minnes „Toccata“ kulminatsioonis vastamisi Raveli võib-olla, et kõige keerukama sooloklaveri plaga üldse. Taktides, kus enamus suuri pianiste muutub ettevaatlikuks ning asub keerukat kohta „sooritama“, läheb Mikalai täispanga peale ning lõpetab süidi vapustavalt.

Vahepalana enne viimast suurt teost esitas Mati Mikalai Claude Debussy „La cathédrale engloutie“ (eesti keeles „uppunud katedraal“). Hästi valitud prelüüd Raveli ajastukaaslaselt viis publiku peale vägevat tokaata kulminatsiooni täiesti teise maailma. Pianist näitas oskust tekitada kõlavalikute ja vormihaaramisega saalis kuulajatel katarsist. Saue kontserdisaali klaveril ei ole just kõige lihtsam selliseid varjundeid välja võluda, seda enam mõjus Mikalai esitus.

Lõpetuseks esitas solist Franz Liszti „Hispaania Rapsoodia“. Need, kes teda varem kuulnud on teavad, et Mikalaile sobib Liszti teoste esitamine. Esimestest taktidest on aru saada, et pianist on omas sõiduvees ning Matile omane fanatism ja energia saavad rapsoodias end täies mahus näidata.

Selliseid passaaže ei ole ma varem meie kontsertklaveril veel kuulnud. Rapsoodia mõnus segu lüürikast, humoreskist ja suurest virtuoossusest oli ideaalne lõpetus teisipäevasele klaveriõhtule. Peale kontserti mõtlesin, et sellise kaliibriga pianiste peaks Sauel tihedamini esinema. Aitäh, Mati!

Järgmine Saue Kontserdisügise kontsert toimub 8.novembril kell 18.30. Esineb Linda Kanteri Quartet.

Täname toetajad: Eesti Kultuurkapital, Saue linn, Saue Muusikakool. Ootame publikut kuulama!

  

Arno

 

haridusmin 3lovi est

EML Parim Noor Instrumentalist RGB

EML Igal Lapsel Oma Pill RGB